Skap gode seeropplevelser gjennom hele kundereisen.
Huskeliste før du lager en video.
- Hva er målet med videoen?
- Hvilken målgruppe ønsker du å nå?
- Hvor skal videoen publiseres, og hvilket format skal den publiseres?
- Hva er budskapet?
- Hvilke følelser prøver du å vekke hos seeren?
- Hvordan må den visuelle utformingen være for å støtte budskapet?
Integrering av video i merkevare-helheten din.
Den første og enkleste måten å løfte den helhetlige video-opplevelsen på, er å sørge for konsekvent utforming og design på tvers av kanaler og formål. Slik vil en seer kjenne deg igjen og klare å følge den visuelle røde tråden fra SoMe-videoen til nettside-videoene til nyhetsbrev-videoene.
En kunde vil oppleve sammenhengen fra videoen i første mail, til videopresentasjonen i kundemøte, til instruksjonsvideoene i kundeportalen. Og ansatte vil føle at det er en forbindelse mellom merkevaren offentlig og merkevaren internt.
Poenget er at for hver gang du ser ut som og ligner på deg selv, forsterker du gjenkjennelses-effekten og bygger en tydelig merkevare.
Integrer video i merkevare-helheten.
Start med å se videoer i en visuell sammenheng med nettsiden din, butikkmateriell og reklameannonser. Hold deg til fonter og farger som du ville gjort alle andre steder. Vær tro mot din merkevares «Tone-of-Voice» og utseendet.
Lag en enkel profil-manual for videoene dine. Bestem deg for hvor logo skal plasseres i forskjellige formater. Hvordan tekstingen skal se ut, titler, tekstplakater, intro og outro.
Finn din musikkstil, dine faste fortellerstemmer. Oppdater gamle videoer, slett de som ikke holder mål. Og pass på å dele profilmanualen med eksterne og interne videoprodusenter.
Ikke se på manualen som en absolutt følgeregel for all fremtid, men som et levende dokument som du justerer og oppdaterer etter hvert som du prøver og feiler. Nøkkelen er å ha et dokument i det hele tatt, som bevisstgjør deg i en travel hverdag hvor ting går fort i glemmeboka, eller «vi har ikke tid til det»- kategorien.
Seeren ønsker tydelighet.
Ved å jobbe med en helhetlig visuell identitet vil du rydde i seerens opplevelse av videoene dine. Hver video vil ligne mer på brikker i det større puslespillet av deg, i stedet for å oppleves som en mange individuelle brikker som ikke passer sammen med den overordnede merkevaren.
Så, uansett hvor og når møtepunktet mellom deg og målgruppen skjer, burde hver video være med på å bygge merkevare-gjenkjennelsen. Det handler om å minske forvirring, både for din egen skyld, og for seerens skyld.